Juridiske aspekter (affalds- og kemikalielovgivning)


Samspillet mellem affalds- og kemikalieregulering

Juraen spiller altid ind og det er ingen undtagelse, når en virksomhed ønsker at gå ind og arbejde med cirkulær kemi, hverken for den der bruger stofferne første gang eller den virksomhed der ønsker at overtage de cirkulære stoffer som råvarer. 

Kemiske stoffer, der indgår i f.eks. malinger, lime rengøringsmidler, er reguleret af REACH- og CLP-forordningerne, som danner sikre rammer for, at de bliver anvendt forsvarligt i forhold til miljø og sundhed.

De brugte kemiske stoffer er affald og reguleres efter affaldslovgivningen, ikke efter kemikaliereguleringen.

Kan de brugte, men ikke forbrugte, kemiske stoffer ændre status fra affald til kemiske stoffer igen?

JA! Det er helt afgørende for, om et cirkulært stof vil blive anvendt igen af andre virksomheder, at det omfattes af REACH- og CLP-forordningerne. Hermed skal de sikkerhedsmæssige- og informationskrav som REACH og CLP stiller overholdes.

Det er derfor også et markedskrav, at de cirkulære stoffer får de samme markedsvilkår som deres tilsvarende jomfruelige.

Er det nødvendigt for, at det kan komme i cirkulation igen? 

JA! Der er reelt en mulighed at få de brugte kemiske stoffer ud og arbejde igen som cirkulære stoffer.

Hvordan defineres de anvendte stoffer?

Med hensyn til, hvordan de anvendte stoffer defineres, er der mulighed for at gå 3 veje.

  1. Kan det cirkulære stof umiddelbart bruges af andre uden der sker nogen form for rensning, er der tale om genbrug.
  2. Det mest normale vil dog være, at der skal ske en rensning, og det optimale vil være, at de anvendte stoffer defineres som biprodukter.
  3. Kan dette ikke accepteres af virksomhedens godkendelsesmyndighed, kan de anvendte stoffer sandsynligvis blive anset som nyttiggjort stoffer, se nedenfor.

Når det cirkulære kemiske stof kan bruges umiddelbart uden rensning eller tilsvarende

Det kan forekomme, at et proceskemikalie efter endt brug umiddelbart kan anvendes til andre formål i andre forsyningskæder og led. Det vil umiddelbart kunne betragtes som et genbrug og dermed falde udenfor affaldslovgivningen, og fortsat være omfattet af REACH- og CLP-forordningerne.

Biprodukt

Hvorvidt de anvendte kemikalier kan defineres som biprodukt er et spørgsmål virksomheden skal drøfte med sin godkendelsesmyndighed.

Begrebet ”biprodukt” fremgår af affaldslovgivningen, hvor det netop fremhæves, at et biprodukt ikke er affald og derfor ikke omfattet af affaldslovgivning. Når et anvendt kemiske stof defineres som et biprodukt vil det fortsætte med at være omfattet af REACH og CLP.

For at et brugt stof kan defineres som et ”biprodukt” skal følgende være opfyldt:

  1. Det skal være sikkert, at stoffet videreanvendes,
  2. Stoffet kan anvendes direkte uden anden yderligere forarbejdning end hvad, der er normal industriel praksis,
  3. Stoffet fremstilles som en integreret del af en produktionsproces, og
  4. Videreanvendelse skal være lovlig

EU-Kommissionen har i sit udspil og i forhandlingerne om det seneste affaldsrammedirektiv lagt vægt på, at anvendelsen af biprodukts-definitionen skal styrkes, fordi det vil understøtte den cirkulære dagsorden.

Miljøstyrelsen har på den baggrund arbejdet på at udsende en vejledende udtalelse, hvor der gives en forklaring på, hvornår og under hvilke omstændigheder denne definition kan tages i anvendelse.

REACH og CLP- reguleringen i forhold det cirkulære kemiske stof, når det defineres som biprodukt

Når et cirkulært kemisk stof, der har været brugt som f.eks. proceskemikalie, defineres som et biprodukt bliver det ved med at være omfattet af REACH- og CLP- forordningen.

Det betyder, at det registreringsnummer, som det cirkulære stof allerede havde da den første anvender købte stoffet, fortsat er det gældende. Ligeledes er der et e-SDS og måske et eksponeringsscenarie til stoffet, som kan skabe grundlaget for det e-SDS og eksponeringsscenarie, der skal følge det cirkulære stof. Der kan være kommet urenheder til, som er inden for den kommende brugers krav, men som der skal tages højde for i e-SDS ´s. I eksponeringsscenariet skal der tages højde for den kommende brugers anvendelse og vilkår.

Disse papirer kan udarbejdes af eksterne f.eks. af en distributør.

Hvordan forholder man sig til REACH og CLP, når det cirkulære kemiske stof defineres som et nyttiggjort stof?

Kan det kemiske stof efter endt 1. brug ikke anerkendes som et biprodukt, så skal det cirkulære stof, billedlig talt, ind og vende affaldslovgivningen.

Skal det cirkulære stof videre og anvendes af andre virksomheder, er det afgørende for den kommende bruger, at det cirkulære stof er omfattet af REACH og CLP, således rammen for det mest sikre brug er tilstede.

Det cirkulære stof skal igennem en nyttiggørelsesproces, sandsynligvis en rensning, for at blive gjort klar til det næste brug.

REACH-forordningen har taget stilling til, hvad der sker med et stof, der er defineret som affald, men som går igennem en nyttiggørelsesproces.

I REACH artikel 2,7, d fremgår det, at et stof der er nyttiggjort, får en lempelse for registrering:

  • Hvis det er det samme stof (stoffer), der går ind i nyttiggørelses-processen, som kommer ud af den igen,
  • Hvis stoffet (stofferne) er registreret af andre,
  • Hvis der er adgang til de lovpligtige informationer

Når der bliver givet en lempelse for registrering, må det betyde, at stoffet træder ind igen under REACH -forordningen og således ikke længere er affald.

Der skulle derfor ikke været noget til hinder for at markedsføre det cirkulære stof efter nyttiggørelsen med iagttagelse af REACH og CLP. Det cirkulære stof har som udgangspunkt et e-SDS og eksponeringsscenarie, da det blev modtaget til 1. brug, og det kan der tages udgangspunkt i, når der skal udarbejdes e-SDS og eksponeringsscenarie til næste brug. 

Ifølge ECHA's 'Vejledning om affald og nyttiggjorte stoffer' er det ikke et krav, at den der nyttiggør et stof angiver et registreringsnummer i forbindelse med markedsføring af stoffet som er nyttiggjort. Det anbefales dog af ECHA, at de sidste fire cifre, der identificerer stoffet, skrives ind.

Miljøgodkendelsen

Virksomhederne skal ind og vurdere om der skal ske ændringer i forhold til deres miljøgodkendelse, særligt den del der omhandler affald.

I mange situationer vil de brugte kemikalier være defineret som farligt affald, men det vil som oftest være, fordi de sammen med de forskellige stoffer blandestil en cocktail, som samlet transporteres til affaldshåndtering.

Ændres håndteringen så stofferne holdes adskilt fra hinanden efter endt brug med henblik på, at andre kan anvende dem, reduceres affaldsmængden i praksis, og har derfor ingen indvirkning har på virksomhedens miljøgodkendelse. Det vil imidlertid være virksomhedens godkendelsesmyndighed, der i sidste ende skal vurdere om der skal ske en ændring i miljøgodkendelsen. Derfor anbefales det, at I indleder en god dialog med jeres godkendelsesmyndighed.